Tırnağın paraziter hastalıkları

Derinin yada genel sistem paraziter hastalıkları tırnak belirtileri yapabilmektedir.

Bunlardan bazıları;

Uyuz, scabies

"Sarcoptes scabiei homunis" akar gurubundan bir parazittir ve insanlarda uyuz hastalığına neden olmaktadır. Özellikle kişisel bakımı özensiz, yaşlı ve immün sistemi zayıf olan kişilerde görülen "Norveç uyuzunda" tırnak tutulumu olmaktadır. Tırnak plağı şekli bozulmuş ve kırılgandır. Tırnak altında hiperkeratozis şeklinde kalınlaşma olmaktadır.

Tırnaklar dışında tüm vücutta uyuz deri belirtileri normalden daha yaygın ve kabuklu lezyonlar ile gözlenmektedir.

Tedavide; Hasta öncelikle izole edilmelidir. Haftalık tedaviler bu ilaçlarla başlanır. Tırnaklar kısa kesilir ve eller tırnak kesimi sınrası gama benzen hexachloride(GBH) de bekletilir.

Tedavide lindane, permethrin, sulfur ve gamma benzen  hexachloride kullanılmaktadır.Çocuklarda benzyl benzoate, su-sabun süspansiyonu kullanılabilir.

Ivermectin 200 μg/kg tek başına kasa enjekte edilebilir. Yada diğer ilaçlar ile birlikte kullanılabilmektedir.

Trişiazis, Trichinosis

"Trichinella spiralis" paraziti etkendir. Tırnak yatağında damarlara yerleşebilmektedir. Tırnak yatağında splinter hemorajiler yapmaktadır. Tırnakta enlemesine splinter hemoraji gözlenmesinde trişiazis mutlaka düşünülmelidir.

Tungiasis (Jigger Flea)

"Tunga penetrans" sıcak iklimlerde vardır ve daha çok çiftliklerde topraklarla uğraşanlarda gözlenmektedir. Tungiasis dişi sineğin kan emdikten sonra deriye epidermise lavralarını bırakması ile oluşmaktadır. Yumurtanın büyümesi ile kaşıntılı ağrılı lezyonlar gelişmektedir. Ortasında siyah noktalı şiş bir nodül gelişmektedir. Tırnak kenarında benzeri bir şişlik tipiktir.

Tedavi; cerrahi olarak nodülün küretajı gerekmektedir.

Subungual myasis

Dişi sineğin ısırması ve deri ısırık alanına "Dermatobia hominis", yumurtalarını bırakması ie olmaktadır. 2 cm kadar ulaşabilen deride lavralar gelişmektedir. Isırık alanında ilk 24 saatte papül gelişmekte 4-14 haftada nodül 3cm kadar ulaşmaktadır. Sıklıkla üzerinde bazen 2mm ye ulaşan bir delik gelişmektedir. Tırnak altında olduğunda bu klasik formu dışında sadece tırnak altı nodül gelişmektedir.

Tedavi; cerrahi eksizyon yapılmaktadır.

Cutaneous Larva Migrans

Parazitlerden "Ancylostoma braziliense"  en sık etkendir. Sıklıkla ayak ve ellerde lezyonlar yapmakla birlikte etkenin tırnak matrixine yerleşimi tırnak lezyonu yapmaktadır.

Tedavi; topikal yada sistemik thiabendazole kullanılmasıdır.

Bit

Çok az tırnak bit vakası olmakla birlikte özellikle başparmak altına bit ve yumurtalarının yerleşimleri bildirilmektedir.

Leishmaniasis, Şark Çıbanı

Tırnak yatağında siğil benzeri yapılara neden olmaktadır.Tekrarlayan ülser ve inflamasyon tırnak ünitesini bozmaktadır.