Tırnaklarda renk değişikliği

Tırnakta renk değişikliği basit bir kimyasal maddenin tırnağa teması ile oluşabileceği gibi "Maling melanoma" gibi hayatı tehdit edebilecek ciddi bir hastalıktan kaynaklanabilmektedir. Bu nedenle tırnak renk değişimlerinin tanımlanması son derce önemlidir.

Tırnak ünitesinde ırklara göre farklılıklar görülmekle birlikte tırnak plağının şeffaf olması nedeni ile tırnak normalde pembeden kırmızıya kadar farlı renklerde görülmektedir. Lunula beyazımsı opak renkte görünmektedir. Tırnak uç kısmı hiponişyumdan sonra beyaz görünmektedir. Tırnak çevresindeki deri katlantıları kişinin normal deri renginde görünmektedir.

Tırnak renk değişimleri tırnak ünitesinde yerleşim yerine göre; tırnak plağında, lunulada, tırnak yatağında ve tırnak çevresi deri katlantısında görülmektedir.

Tırnak renk değişikliklerinin muayenesi dikkatli yapılmalı tüm el ve ayak tırnakları muayene edilmelidir. Muayene öncesi tırnaklarda öje ve benzeri kozmetikler mutlaka çıkarılmış olmalıdır. Tırnak muayenesi iyi bir gün ışığında çıplak gözle yapılabildiği gibi, küçük bir ışık kaynağı ile yapılabilmektedir. Son yıllarda diğer deri muayenelerinde kullanılan dermatoskopi tırnak renk değişikliklerinde kullanılmaya başlanmıştır.

Tırnak renk değişiminin muayenesinde tırnak plağındaki rengin tırnak altında ve tırnak çevresi deri katlantısında devam edip etmediği son derece önemlidir. Bu nedenle tırnak plağındaki renklenmenin lunula, cuticula, hiponişyum ve tırnak çevresi deride devamlılığı kontrol edilmelidir.

Tırnak renk değişimlerinin lunula ile ilişkisi son derece önemlidir. Eğer renklenme lunula ön sınırı ile paralel ise bu endojen yani sistemi bir hastalık yada ilaç alımına bağlı olabilir. Renklenme lunulanın çok önünde ve paralel değil ise eksojen yani dış kaynaklı kimyasal  boyalar gibi neden olabilir anlamına gelmektedir.

Tırnak renk değişimleri dışarıdan tırnağa değen kimyasal yada ilaçlar, sistemik hastalıklar ve kullanılan ilaçlar yada cilt hastalıkları kaynaklı olabileceği için hastanın bu yönde sorgulanması mesleği ile hobileri ve kimyasal madde temasları sorgulanmalıdır.

Sistemik hastalaıklar tırnaklarda renk değişimi yağabilmektedir; Örnekler;

• Böbrek üstü bez yetersizliği-Adrenal insufficiency de tırnak plağında uzunlamasına melanin birikimi ile çizgilenme olmaktadır.
  • Kansızlıklarda tırnak yatağından dolayı tırnaklar soluk görünmektedir.
  • Karbon monoksit zehirlenmesinde tırnak kırmızı (özellikle lunula) görünmektedir.
  • Hipertirodsimde kirli gibi renk değişimi tırnak plağında olmaktadır.
Bazı cilt hastaıklarında tırnaklarda renk değişimi gelişebilmektedir. Örnekler;

• Sedef hastalığında tırnakta pembe yağ görünümünde tırnak plağında lekeler olabilmektedir.
  • Alopeside tırnak plağında beyaz renk değişimi

Bazı ilaçlar tırnaklarda renk değişimi yapmaktadır. Örnekler;

• Bazı sıtma ilaçları tırnak yatağı ve tırnak plağında melanin birikimi ile morumsu renk değişimi yapmaktadır.
  • Beta karoten tırnak yatağında sarımsı renk değişimi yapmaktadır.
  • Bazı ağrı kesiciler(ıbufen gibi) tırnakta uzunlamasına renk değişimleri yapmakta
  •  Arsenik alımı tırnakta enlemesine Mee çizgileri yapmaktadır.
  • Azidethymidine (AZT) 8 aydan fazla kullanımında trnakta koyu kahverengi renk değişimi olmaktadır.
Tırnak plağı ve tırnak çevreri ile temas eden bazı kimyasal maddeler tırnakta renk değişimi yapmaktadır. Örnekler;

• Civa içerikli kimyasallar tırnak plağında gri renk değişimi yapmakta
  • Anthralin(cilt hastalıklarında tedavi amaçlı kullanılan bir ilaç) tırnak plağında kahverengi renk değişimi yapmaktadır.
  • Yanmış şeker tırnakta kahverengi renk değişimi yapmaktadır.
  • Bitkilerdeki klorofil tırnakte yeşil renk yapmaktadır.
  • Nikotin, katran ve kahve tırnakta kahverengi renk değişimi yapmaktadır.
  • Bakır sülfat yeşil renk değişimi yapmaktadır.
  • Formaldehid kahverengi renk değişimi yapmaktadır.
  • Kına

Bazı mantar ve trınak enefeksiyonları tırnakta renk değişiklikleri yapmaktadır.

Tırnak plağında renk bantı-longitudinal nail pigmentation

Tırnak renk değişikliklerinde özellikle longitudinal nail pigmentation yani tırnakta uzunlamasına bant şeklinde renk değişimleri diğerlerinden biraz daha önemlidir. Bu bantlar koyu cilt tonunda ırklarda daha sık gözlenmektedir.

Tırnak altı yerleşimli melanoma ile ayırıcı tanısının yapılması son derece önemlidir. Tırnak üzerinden gelen renklenme bantının cuticula, hiponişyum ve tırnak çevresi deride devamı ediyor olması önemlidir. Buralarda devam ediyor olması "Hutchinson belitisi" olarak tanımlanır ve melanoma lehinedir.Bu durumlarda bunun ne zaman ortaya çıktığı, gelişim hızı, travma öyküsünün olup olmadığı sorgulanmalıdır.

Ancak yalancı Hutchinson belirtileride olabilmektedir. Örneğin minocycline antibiyotik kullanımı, AIDS te, Peutz–Jegher’s sendromunda, yoğun kaşımaya bağlı melanonişiada, travma sonrası subungual hematomda bu belirti görülebilmektedir.

Sarı Tırnaklar, Yellow Nail Sendromu

Tırnak plağında sarı renk dış kaynaklı yada Sarı Tırnak Sendromunda-STS görülmektedir.

STS de tırnak büyümesi drumakta böylece kalın kaba ve sarı renkte tırnaklar gözlenmektedir. Neden tam olarak bilinmemekle birlikte lenf dolaşımı problemleri suçlanmaktadır.