Cilt hastalıklarında tırnak belirtileri

Cilt hastalıkları cilt belirtilerinde önce sadece tırnakta belirtiler ile başlayabileceği gibi mevut cilt hastalıkları sonrasında tırnakları etkileyebilmektedir.

Tırnak tutulumu ve tırnakta belirtiler veren cilt hastalıklarından bazıları;

• Psoriasis ve Püstüler psoriasis; daha detaylı bilgi için...
  • Pityriasis rubra pilaris; Klasik erişkin tipinde tırnak tutulumu olmaktadır. Tırnak belirtileri sedefin tırnak yatağı yerleşimine bağlı subungual hiperkeratozisine , splinter hemorajilerine benzemektedir. Tedavide retinoidler ve re-PUVA kullanılmaktadır.

• Keratoderma; Sedefte tırnak tutulumuna benzer subungual hiperkeratozis, splinter hemoraji görülmektedir.
  • Lichen planus; deri ve mukozal liken hastalığında% 10 oranında tırnak tutulumu olmaktadır. Deri ve mukoza tutulumu olmadan sadece tırnak tutulumu da olabilmektedir.Tırnakta incelme, uzunlamasına çizgilenmeler ve fissürler gelişmektedir. Likende gözlenen özel bir tırnak tutulum belirtisi. Pterygium gelişimidir. Bu Likenin tırnak matrixinde yaptığı skara bağlı gelişmektedir. Tanı klinik görünüm ve gerekir ise tırnak yatağından alınacak biyopsi ile konulmaktadır.

Tedavi; IL Triamcinolone acetonide 2.5–5 mg/mL dilüe edilmekte her parmağa 0.5 ml her ay injekte edilmektedir. Sistemik kortizon tedavisi olarak Triamcinolone acetonide 0.5 mg/kg  IM her ay ve 4-6 ay kullanılmaktadır. Bu tedavilere rağmen pterygium deformitesi düzelmemektedir.

• Lichen striatus; lezyonun yerleşim yeri parmak ise bu parmakta tırnakta lezyon gelişmektedir ve liken planusta tırnak tutulumuna benzemektedir. 1-2 yıl içerisinde klinik ile tırnak belirtileri de gerilemektedir.

• Alopecia areata; Alopeside tırnak tutulumu erişkinlerde % 20 çoçuklarda % 50 dir. Erkeklerde daha fazladır ve kliniği ağır alopesilerde daha sık gözlenmektedir. Alopeside geometrik pitting ve geometrik lökonişya gözlenmektedir.Trachyonychia gelişebilmektedir. Onychomadesis, lunulada eritem ve Beau line gözlenebilmektedir.Tırnaklar alopesinin düzelmesi ile kendiliğinden düzelmektedir.

Geometrik pitting; tırnak üzerinde geometrik şekiller çizecek şekilde yerleşmektedir.

Geometric punctate lökonişya; geometric lökonişyalar gelişmektedir.
  • Ekzema; El ekzamalarında tırnak tutulumu olmaktadır.
Akut ekzamada; ekzamanın bu erken döneminde paranişia ve buna bağlı olarak onychomadesis, Beau’s line ve düzensiz tırnak plağı depresyonları gelişebilmektedir.
Kronik ekzamada; sılıkla matrix ve hyponişium etkilenmektedir.Cuticle kaybı ile tırnak çevresi deri katlantılarında ödem vardır. Matrix hasarı ile pitting ve Beau’s line gelişmektedir. Kronik ekzamaya bağlı olarak subungual hiperkeratosis ve onikolizis gelişmektedir. Koilonychia sıklıkla gözlenmektedir.
  • Darier hastalığı; hastalığın tanı kriterlerinden biriside tırnak tutulumudur. El tırnakları daha fazla etkilenmektedir.Tipik olarak tırnak üzerinde uzunlamısına kırmızı(eritronişia) ve beyaz çizgilenmeler ve tırnak ucunda V şekinde onikolizis ve tırnakta ayrılma olmaktadır. Bu tırnak deformasyonu Darier hastalığı için tanı kriteridir.

• Hiperhidrozis; Özellikle yaz dönemlerinde ellerde hiperhidrozis alevlenmelerinde tırnak uçlarında onikolizis gelişmektedir. Genelde simetrik ve tüm tırnaklarda gözlenmektedir.

• Hailey–Hailey hastalığı; Tırnak üzerinde uzunlamasına beyaz bantlar gelişmektedir.
  • Pemphigus vulgaris; tırnak tutulumu 22% nin üzerindedir. Özellikle el parmakları etkilenmektedir. Paronişia, tırnak çevresinde kanamalı büller, pseudopyogenic granuloma, Beau çizgileri, onychomadesis  olabilmektedir. Subungual hemoraji ve onikolizis gelişmektedir.
  • Bullous pemphigoid; hastalığa spesifik bir tırnak deformasyonu bulunmamaktadır.
  • Liken nitidus; Tırnak tutulumu nadirdir. Tırnakta pitting, derin çizgilenme ve oluklanmalar olamaktadır. Ancak hastalığa spesifik bir tırnak deformasyonu bulunmamaktadır.
  • Liken sklerozis; hastalığa spesifik bir tırnak deformasyonu bulunmamaktadır.
  • Cicatricial pemphigoid; hastalığa spesifik bir tırnak deformasyonu bulunmamaktadır.
  • Erythema multiforme (Stevens–Johnson syndrome); hastalığa spesifik bir tırnak deformasyonu bulunmamaktadır.
  • Toxic epidermal necrolysis;hastalığa spesifik bir tırnak deformasyonu bulunmamaktadır.
  • Discoid lupus erythematosus; hastalığa spesifik bir tırnak deformasyonu bulunmamaktadır.